Дитина і смартфон

На думку експертів, прийняття рішення про те, коли дозволяти дитині користуватися смартфоном, пов’язане не стільки з віком, скільки з відповідними діями як з боку батьків, так і з боку самої дитини. Розказуємо, як визначитися, що дитина готова отримати власний ґаджет і відповідально його використовувати.

Знайомте дитину з технологіями з раннього віку

Навчити дитину відповідально користуватися електронними пристроями – це один з обов’язків сучасних батьків, на рівні із вихованням культури читання та поясненням важливості вибору здорового раціону харчуватися.

Тож ще перед тим, як вона попросить про смартфон, поговоріть з дитиною про технології, запитайте, що їй найбільше в них подобається та розкажіть, для чого ви використовуєте їх самі.

Будьте прикладом для наслідування

Мабуть, найбільш важлива порада. Чи хочете ви, щоб дитина використовувала телефон під час обіду? Читала чи дивилася щось у ліжку перед сном, а під час сімейної зустрічі виходила поговорити з друзями? Діти беруть приклад з дорослих, тож намагайтеся показувати хороший приклад. Навіть до того, як прийшов час, коли ви вирішили дати дитині власний смартфон.

Формулюйте правила разом з дитиною

Перед тим, як дасте дитині власний телефон, обговоріть правила його використання. Наприклад, коли його можна використовувати для розваг, коли для роботи, а коли взагалі краще відкласти. Продемонструйте на власному прикладі, яких правил потрібно дотримуватися та перевіряйте, чи дотримується дитина цих правил.

Дізнайтеся, які пристрої та технології дозволяють використовувати у школі, де навчається ваша дитина

Батьки часто не знають, що робити, коли дитина стверджує, що їй потрібно користуватися ґаджетом для виконання домашньої роботи. Навіть якщо таке завдання здається сумнівним, наприклад, перегляд відео на YouTube, батьки не поспішають відбирати пристрій або просити дитину зробити перерву. Поспілкуйтеся з вчителями та запитайте про те, якими електронними пристроями діти користуються та як варто користуватися електронними пристроями вдома для виконання домашнього завдання.

Не пишіть повідомлення свої дитині весь час

Крім того, що це постійно відволікає дитину від навчання (якщо вона в цей час у школі), це може спричинити непорозуміння та хвилювання, адже текстові повідомлення не передають інтонації турботливого голосу батьків. Перед тим, як надіслати повідомлення, подумайте, як краще передати інформацію, а коли ліпше просто поговорити.

Зважайте, що ці правила треба адаптовувати в кожному конкретному випадку. Всі діти індивідуальні – комусь треба нагадувати про обмеження користування ґаджетами, а хтось може ними взагалі не цікавитися. Крім того, з віком правила мають змінюватися.

 

 

Безпека дітей в Інтернеті

Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.

Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп'ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.

Всеукраїнське соціологічне дослідження, проведене Інститутом соціології НАН України в 2009 році, виявило тривожні тенденції: понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі; 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину (адреса, професія, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі тощо); 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих; 28% дітей, побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% − спробували купувати наркотики; близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги. Лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина, тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як “дорослий” контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність.

 З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.

Лист Міністерства №1/9-768 від 06.11.09 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"

Посібники, які Міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом:

  1. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків / І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавни-чий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с. (http://online-bezpeka.kyivstar.ua).
  2. Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі:  навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с. (http://old.mon.gov.ua/images/newstmp/2011/18_02/3/4press.pdf).
  3. Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.
  4. Памятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний звязок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі  (http://www.moral.gov.ua/news/311/).
  5. Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений на засіданні Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (рішення N 2 від 20.04.2010).

Корисні посилання

Безопасность детей в сети Интернет

Даже при самых доверительных отношениях в семье родители иногда не могут вовремя заметить грозящую ребенку опасность и, тем более, не всегда знают, как ее предотвратить.

Вот на что следует обращать внимание родителям, чтобы вовремя заметить, что ребенок стал жертвой кибербуллинга:

·  Беспокойное поведение

Даже самый замкнутый школьник будет переживать из-за происходящего и обязательно выдаст себя своим поведением. Депрессия и нежелание идти в школу – самые явные признаки того, что ребенок подвергается агрессии.

·  Неприязнь к Интернету

Если ребенок любил проводить время в Интернете и внезапно перестал это делать, следует выяснить причину. В очень редких случаях детям действительно надоедает проводить время в Сети. Однако в большинстве случаев внезапное нежелание пользоваться Интернетом связано с проблемами в виртуальном мире.

·  Нервозность при получении новых сообщений

Негативная реакция ребенка на звук письма на электронную почту должна насторожить родителя. Если ребенок регулярно получает сообщения, которые расстраивают его, поговорите с ним и обсудите содержание этих сообщений.

Как научить ребенка быть осторожным в Сети и не стать жертвой интернет-мошенников

Кибермошенничество — один из видов киберпреступления, целью которого является обман пользователей: незаконное получение доступа либо хищение личной информации (номера банковских счетов, паспортные данные, коды, пароли и др.), с целью причинить материальный или иной ущерб

Предупреждение кибермошенничества:

·         Проинформируйте ребенка о самых распространенных методах мошенничества и научите его советоваться со взрослыми перед тем, как воспользоваться теми или иными услугами в Интернете;

·         Установите на свои компьютеры антивирус или, например, персональный брандмауэр. Эти приложения наблюдают за трафиком и могут быть использованы для выполнения множества действий на зараженных системах, наиболее частым из которых является кража конфиденциальных данных;

·         Прежде чем совершить покупку в интернет-магазине, удостоверьтесь в его надежности и, если Ваш ребенок уже совершает онлайн-покупки самостоятельно, объясните ему простые правила безопасности:Ознакомьтесь с отзывами покупателей:

1.     Проверьте реквизиты и название юридического лица – владельца магазина

2.     Уточните, как долго существует магазин. Посмотреть можно в поисковике или по дате регистрации домена (сервис WhoIs)

3.     Поинтересуйтесь, выдает ли магазин кассовый чек

4.     Сравните цены в разных интернет-магазинах.

5.     Позвоните в справочную магазина

6.     Обратите внимание на правила интернет-магазина

7.     Выясните, сколько точно вам придется заплатить

Как распознать интернет- и игровую зависимость

Сегодня в России все более актуальны проблемы так называемой «интернет-зависимости» (синонимы: интернет-аддикция, виртуальная аддикция) и зависимости от компьютерных игр («геймерство»). Первыми с ними столкнулись врачи-психотерапевты, а также компании, использующие в своей деятельности Интернет и несущие убытки, в случае, если у сотрудников появляется патологическое влечение к пребыванию онлайн.

Согласно исследованиям Кимберли Янг, предвестниками интернет-зависимости являются:

·         навязчивое стремление постоянно проверять электронную почту;

·         предвкушение следующего сеанса онлайн;

·         увеличение времени, проводимого онлайн;

·         увеличение количества денег, расходуемых онлайн.

Если Вы считаете, что Ваши близкие, в том числе дети, страдают от чрезмерной увлеченности компьютером, это наносит вред их здоровью, учебе, отношениям в обществе, приводит к сильным конфликтам в семье, то Вы можете обратиться к специалистам, занимающимся этой проблемой. Они помогут построить диалог и убедить зависимого признать существование проблемы и согласиться получить помощь. Помощь может быть оказана как в специальных терапевтических группах, так и стационарно, с использованием специальных медицинских процедур.

Как научить ребенка не загружать на компьютер вредоносные программы

Вредоносные программы (вирусы, черви, «троянские кони», шпионские программы, боты и др.) могут нанести вред компьютеру и хранящимся на нем данным. Они также могут снижать скорость обмена данными и даже использовать Ваш компьютер для распространения вируса, рассылать от Вашего имени спам с адреса электронной почты или профиля какой-либо социальной сети.

Предупреждение столкновения с вредоносными программами:

·         Установите на все домашние компьютеры специальные почтовые фильтры и антивирусные системы для предотвращения заражения программного обеспечения и потери данных. Такие приложения наблюдают за трафиком и могут предотвратить как прямые атаки злоумышленников, так и атаки, использующие вредоносные приложения.

·         Используйте только лицензионные программы и данные, полученные из надежных источников. Чаще всего вирусами бывают заражены пиратские копии программ, особенно игр.

·         Объясните ребенку, как важно использовать только проверенные информационные ресурсы и не скачивать нелицензионный контент.

·         Периодически старайтесь полностью проверять свои домашние компьютеры.

·         Делайте резервную копию важных данных.

·         Старайтесь периодически менять пароли (например, от электронной почты) и не используйте слишком простые пароли.

Что делать, если ребенок все же столкнулся с какими-либо рисками

·         Установите положительный эмоциональный контакт с ребенком, расположите его к разговору о том, что случилось. Расскажите о своей обеспокоенности тем, что с ним происходит. Ребенок должен Вам доверять и знать, что Вы хотите разобраться в ситуации и помочь ему, а не наказать;

·         Постарайтесь внимательно выслушать рассказ о том, что произошло, понять насколько серьезно произошедшее и насколько серьезно это могло повлиять на ребенка;

·         Если ребенок расстроен чем-то увиденным (например, кто-то взломал его профиль в социальной сети), или он попал в неприятную ситуацию (потратил Ваши или свои деньги в результате интернет-мошенничества и пр.) — постарайтесь его успокоить и вместе с ним разберитесь в ситуации — что привело к данному результату, какие неверные действия совершил сам ребенок, а где Вы не рассказали ему о правилах безопасности в Интернете;

·         Если ситуация связана с насилием в Интернете по отношению к ребенку, то необходимо выяснить информацию об агрессоре, выяснить историю взаимоотношений ребенка и агрессора, выяснить существует ли договоренность о встрече в реальной жизни; узнать были ли такие встречи и что известно агрессору о ребенке (реальное имя, фамилия, адрес, телефон, номер школы и т.п.), жестко настаивайте на избегании встреч с незнакомцами, особенно без свидетелей, проверьте все новые контакты ребенка за последнее время;

·         Соберите наиболее полную информацию о происшествии, как со слов ребенка, так и с помощью технических средств — зайдите на страницы сайта, где был Ваш ребенок, посмотрите список его друзей, прочтите сообщения. При необходимости скопируйте и сохраните эту информацию — в дальнейшем это может Вам пригодиться (например, для обращения в правоохранительные органы);

·         Если Вы не уверены в оценке серьезности произошедшего с Вашим ребенком, или ребенок недостаточно откровенен с Вами или вообще не готов идти на контакт, или Вы не знаете как поступить в той или иной ситуации — обратитесь к специалисту (телефон доверия, горячая линия и др.), где Вам дадут рекомендации о том, куда и в какой форме обратиться, если требуется вмешательство других служб и организаций.

Как защитить детей от негативной информации?

 В связи с развитием новых технологий в области виртуального пространства, в том числе с распространением сети Интернет, возникла проблема, связанная с доступом несовершеннолетних к информации сомнительного содержания и противоречащей общепринятой этике. В настоящее время любой человек, в том числе и несовершеннолетний, владеющий знаниями в области компьютерных технологий, может получить доступ к данным, хранящимся в Интернете, или создать свой собственный веб - ресурс. Отсутствие контроля со стороны родителей за использованием детьми сети Интернет - одна из причин доступности негативной информации несовершеннолетним. Памятка родителям по безопасному использованию детьми сети Интернет. Основные правила, которые помогут оградить Ваших детей от информации сомнительного содержания и противоречащей общепринятой этике.

Правило №1. Родители должны знать интересы и цели детей, которые используют сеть Интернет.

Правило №2. Рекомендуется допускать использование сети Интернет детьми в присутствии взрослых. Доступ к данному информационному ресурсу должен быть эффективным и безопасным.

 Правило №3. Необходимо исключить доступ детей к ресурсам сети Интернет, содержание которых противоречит законодательству Российской Федерации, может оказать негативное влияние на несовершеннолетних (информацию, пропагандирующую порнографию, культ насилия и жестокости, наркоманию, токсикоманию, антиобщественное поведение, сайты, содержащие описание или изображение убийств, мертвых тел, насилия и т.п.).

Правило №4. В случае самостоятельного доступа детей к сети Интернет, родители должны контролировать использование информации несовершеннолетними. О характере и объеме информации, полученной детьми в интернет – ресурсах, необходимо узнавать в «Журнале обозревателя» программы "Internet Explorer" . Как ограничить доступ детей к негативной информации в сети Интернет? С целью ограничения доступа детей к «вредным» материалам родители и другие члены семьи могут установить на компьютеры программу «Касперский Интернет секьюрити 2010»: в настройке программы применить вкладку «Родительский контроль», при этом произойдет блокировка информации, связанной с порнографическими сюжетами, жестокостью, нецензурной лексикой и др., оказывающей негативное влияние на детей и подростков.

Базовые правила безопасного Интернета для детей

НЕЛЬЗЯ

·         Всем подряд сообщать свою частную информацию (настоящие имя, фамилию, телефон, адрес, номер школы, а также фотографии свои, своей семьи и друзей)

·         Нельзя открывать вложенные файлы электронной почты, когда не знаешь отправителя

·         Нельзя рассылать самому спам и «информационную грязь»

·         Нельзя грубить, придираться, оказывать давление — вести себя невежливо и агрессивно

·         Никогда не распоряжайся деньгами твоей семьи без разрешения старших. Спроси родителей.

·         Встреча с Интернет-знакомыми в реальной жизни, бывает опасной: за псевдонимом может скрываться преступник

ОСТОРОЖНО

·         Не все пишут правду

·         Читаешь о себе неправду в Интернете — сообщи об этом своим родителям или опекунам

·         Приглашают переписываться, играть, обмениваться – проверь, нет ли подвоха

·         Незаконное копирование файлов в Интернете = воровство

·         Открыл что-то угрожающее — не бойся позвать на помощь

МОЖНО

·         Используй «ник» (выдуманное имя) в переписке и переговорах

·         Уважай другого пользователя

·         Пользуешься Интернет-источником – делай ссылку на него

·     Познакомился в сети и хочешь встретиться – посоветуйся со взрослым, которому доверяешь

·         Открывай только те ссылки, в которых уверен

·    Интернетом лучше всего пользоваться, когда поблизости есть кто-то из родителей или тех, кто хорошо знает, что такое Интернет, и как в нем себя вести

Материалы по безопасности детей в сети Интернет

Памятка Как защититься от интернет-угроз (PDF 3.5МБ), брошюра "Отцы и дети. Угрозы в интернете"

Материалы:

Проект Microsoft "Защитите свою семью" - правила безопасности, рекомендации, продукты.

Небезопасный Интернет - хороший обзор угроз в сети, терминология, характеристики гроз.

Портал "Безопасный интернет" - специализированный ресурс, официальные документы, ссылки на тему безопасности в сети.

Дети в Интернете - обзорная статья, угрозы и решения.

Дети онлайн: техника безопасности - общий обзор угроз, правила безопасного использования сети.

Интернет для детей: белое или черное - презентация от лаборатории Касперского.

Этика в сети - специализированный ресурс: правила сетевого общения, обращения с материалами из сети, рекомендации для родителей.

Правила поведения в социальной сети

Как защититься от мошенничества в интернете. Практические советы

Дети и игры: советы по обеспечению безопасности

Внутрисемейные правила использования Интернета

Прогулка через Интернет Лес - увлекательная on-line игра, в ходе которой дети будут узнавать о том, как вести себя в Сети.

Мы рекомендуем: программа-защитник Интернет-цензор (бесплатная) Легко устанавливается, хорошо защищает!

Руководство для родителей по безопасности детей в интернете: возраст и этапы развития

Рекомендации по использованию Интернета детьми с учетом возраста (до 10 лет,от 11 до 14 летот 15 до 18 лет)

Журнал " Дети в информационном обществе", Дети России Онлайн 

Интернет зависимость для родителей 

Компьютерная зависимость 

Правила Інтернет-безпеки і Інтернет-етики для дітей і підлітків

Онляндія: безпека дітей в Інтернеті (спільна ініціатива програми Microsoft «Партнерство в навчанні», соціально відповідальних комерційних структур, неурядових організацій, за підтримкою громадського-соціальних діячів)

 


Поради батькам учнів молодших класів щодо вивчення інформатики та правил роботи за комп’ютером вдома

1. Повторюйте разом із дитиною вивчені на уроці поняття у вигляді гри. Наприклад, нехай дитина буде вашим учителем і розповість про вивчене на уроці.

2. Для кращого запам’ятовування вивченого використовуйте для позакласного читання підручник з курсу «Сходинки до інформатики». При цьому контролюйте процес читання та розуміння прочитаного. Це дасть можливість розвинути не тільки техніку читання, а й допоможе швидше вивчити нове.

3.  Розглядайте  малюнки в підручнику разом із дитиною, водночас називаючи зображені предмети по пам’яті.

4.   Розповідайте дитині, що вміння правильно працювати за комп’ютером є важливим для людини багатьох професій.

5.   Якщо дитина не засвоїла навчальний матеріал через хворобу або через іншу поважну причину, одразу зверніться до вчителя. Він розповість вам, як організувати допомогу дитині вдома.

6. Працюючи за комп’ютером фор­му­йте  в ді­тей ро­зу­мін­ня то­го, що є для них ко­рис­ним, а що шкід­ли­вим.

7. Правильно організуйте робоче місце учня вдома:

·          Стілець обов'язково має бути зі спинкою.

·          Комп'ютер потрібно розмістити не менше як за 50-70 см від дитини (що далі, то краще), щоб її погляд був спрямований перпендикулярно в центр екрану.

·          Сидіти потрібно прямо або злегка нахилившись уперед, із невеликим нахилом голови. Між корпусом тіла і краєм столу зберігається вільний простір не менше як 5 см. Руки вільно лежать на столі. Ноги зігнуті в тазостегновому і колінному суглобах під прямим кутом і розташовані під столом на підставці.

·          Стіл, на якому стоїть комп'ютер, необхідно поставити в добре освітлене місце, але так, щоб на екрані не було відблисків. Заняття за комп'ютером завдадуть меншої шкоди, якщо ви виконуватимете рекомендації. Від цього залежить здоров'я вашої дитини.

·          Забезпечити максимальну фокусну відстань. Комп'ютер повинен бути встановлений так, щоб, відірвавши очі від монітора, враз можна було би побачити найвіддаленіший предмет у кімнаті.

·          При розміщенні комп'ютера в кутку кімнати слід встановити на верхній частині монітора або на столі велике дзеркало. Тоді ви бачитимете далекі предмети, що знаходяться за вашою спиною.

·          Змонтувати правильне і раціональне освітлення робочого місця. Найкращим варіантом верхнього освітлення робочої кімнати може бути устаткування з регульованим світловим потоком і, бажано, направленим безпосередньо на стелю.

8. Контролюйте перебування дитини за комп'ютером: дітям молодшого шкільного віку не рекомендується сидіти перед екраном більше 10-15 хвилин. Через кожні 10-15 хвилин необхідно зробити гімнастику для очей і займатися фізичними вправами.

 

Вправи для очей

Ефективна профілактика – зорова гімнастика. Її роблять двічі: через 7-8 хвилин після початку роботи дитини за комп'ютером і по її завершенні.

1. На рахунок 1-4 заплющити очі, не напружуючи очних м'язів, на рахунок

1-6 широко розплющити очі і подивитися вдалечінь. Повторити 4-5 разів.

2. Подивитися на кінчик носа на рахунок 1-4, а потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

3. Не повертаючи голови, повільно робити кругові рухи очима вліво і вправо. Потім подивитися вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

4. Тримаючи голову нерухомо, перевести погляд, зафіксувати його, на рахунок 1-4 – догори, на рахунок 1-6 – прямо. Виконати очима рухи по діагоналі в один та інший бік, переводячи очі прямо на рахунок 1-6. Повторити 3-4 рази.

5. Не повертаючи голови, закритими очима "подивитися" праворуч на рахунок 1-4 і прямо – на рахунок 1-6. Підняти очі вгору на рахунок 1-4, опустити вниз на рахунок 1-4 і перевести погляд прямо на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

6. Подивитися на вказівний палець, відведений від очей на відстань 25-30 см, і на рахунок 1-4 наблизити його до кінчика носа, потім перевести погляд удалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

Для профілактики комп'ютерної залежності у дітей батьки можуть керуватися психолого-педагогічними рекомендаціями:

1. Привчайте дитину правильно ставитися до комп'ютера: як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій.

2. Не дозволяйте дитині у віці 3-5 років грати у комп'ютерні ігри.

3. Розробляйте з дитиною правила роботи за комп'ютером: 20 хв. комп'ютерної гри, З0 хв. заняття іншими видами діяльності.

4. Не дозволяйте дитині їсти і пити біля комп'ютера.

5. Не дозволяйте дитині грати в комп'ютерні ігри перед сном.

6. Домовляйтеся з дитиною виконувати ці правила.

7. Обговорюйте з дитиною покарання у разі, якщо дитина порушить домовленість.

8. Помічайте, коли дитина дотримуєть­ся ваших вимог, обов'язково скажіть їй про свої почуття радості та задоволення. Таким чином закріплюється бажана поведінка.

9. Не використовуйте комп'ютер як засіб для заохочення дитини. Під час хвороби і вимушеного перебування вдома комп'ютер не повинен стати компенсацією.

10. Допомагайте дитині долати негативні емоції, які завжди присутні в житті кожної людини (розчарування, сум, образа, агресія тощо), і які можуть підштовхнути дитину отримати полегшення за комп'ютерною грою.